wtorek, 10 maja 2016

Perspektywa - Horyzont

Płaszczyzna horyzontu jest bez wątpienia jednym z ważniejszych elementów decydujących o perspektywie fotografii. Można ją sobie wyobrazić jako poziomą płaszczyznę przechodzącą przez aparat. Linii horyzontu nie należy mylić z widnokręgiem - miejscem pozornego styku nieboskłonu i ziemi. Jedynie na morzu przy spokojnym stanie wody można przyjąć, że horyzont i widnokrąg pokrywają się.

Punkt widzenia i pozycja aparatu.
W zależności od tego, pod jakim kątem do poziomu kierujemy obiektyw, mówimy o następujących punktach widzenia:

  • Punkt widzenia z góry (z lotu ptaka) - środek perspektywy znajduje się poniżej połowy wysokości obrazu.
  • Punkt widzenia naturalny - środek perspektywy znajduje się w połowie wysokości fotografii. Obiektyw ustawiony jest dokładnie poziomo.
  • Widzenia z doły (żabi) - środek perspektywy znajduje się powyżej połowy wysokości obrazu.


Dystorsja optyki

Pamiętajmy by nie mylić, przerysowania perspektywicznego z innym zniekształceniem jakim jest dystorsja optyki. Przerysowanie jest zjawiskiem normalnym i często świadomie wykorzystywanym przez fotografujących, dystorsja jest zaś nieskorygowaną przez producenta obiektywu wadą optyki deformującą obraz.

Proporcje obiektywów na różnych planach
Scena fotografowana z małej odległości daje wrażenie głębi i mocnego "rozsunięcia" planów - obiekty na pierwszym planie będą duże w porównaniu z planem tylnym. Aby objąć na fotografii ten sam kadr, przy fotografowaniu z dużej odległości potrzebny będzie teleobiektyw, zdjęcie z małej odległości wymagać będzie optyki szerokokątnej.
O efekcie zaciśnięcia lub rozsunięcia planów decyduje odległość fotografa od obiektów, a nie ogniskowa (czy też kąt widzenia) obiektywu. Zdjęcie wykonane obiektywem szerokokątnym da taką samą perspektywę jak w przypadku teleobiektywu, przy tej samej odległości od fotografowanej sceny. Zdjęcia będą się różnić zawartością kadru.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz